Zomer Kleding te klein of niet meer mooi maar wel - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Harriëttte Velsum - WaarBenJij.nu Zomer Kleding te klein of niet meer mooi maar wel - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Harriëttte Velsum - WaarBenJij.nu

Zomer Kleding te klein of niet meer mooi maar wel

Blijf op de hoogte en volg Harriëttte

23 Augustus 2012 | Nederland, Eindhoven

Zomer Kleding te klein of niet meer mooi maar wel goed voor herbruik?
Regelmatig gaat er een boot naar Gambia met zomer kleding voor de kindjes in Pakaliba.
Wel is belangrijk dat de kledij is goede staat is!!
De kleding mag je aan Harriëtte of Essje geven.

Het volgende kunnen de kinderen daar goed gebruiken: welke maten:

T-shirs met korte mouwen (geen truien) maat 50 t/m 188
T-shirts met lange mouwen maat XXS t/m XL
korte en lange broeken Heren en dames kledij
ondergoed
zomer jurkjes
Vesten
Het is in Gambia altijd warm, dus winterkleding is er overbodig!

Er zijn nog een kleine 100 kindjes die nog geen uniform hebben!!
Voor een bedrag van €4,= kunt u een kindje helpen met een school uniform
Zodat het kind naar school kan.
Geen uniform betekend in Gambia geen school, dus geen toekomst!!!

Vriendelijke Groet Harriette en Essje
(maandag t/m donderdag na 18 uur)

Stuur de mail gerust door

• 23 Augustus 2012 - 17:50

Neera:

Hoi harriette, ik vroeg me eigenlijk af hoe het met het uitdelen vd pakketten was gegaan? Groetjes neera

• 29 Augustus 2012 - 18:42

Harriette En Essje:

Het Email adres is gambia2012@live.nl

• 29 Augustus 2012 - 18:42

Harriette En Essje:

Het Email adres is gambia2012@live.nl

Verslag uit: Nederland, Eindhoven

Harriëtte helpt een basisschool in Pakaliba

Recentelijk ben ik in een dorpje in Gambia (West-Afrika) geweest en heb daar contact gehad met het de plaatselijke basisschool. Het dorpje ligt ongeveer 260 km. het binnenland in, ver weg van de hoofdstad en de kust (waar de toeristen wel komen) en is ongeveer vergelijkbaar met Duizel (grootte en inwoneraantal). Basisscholen daar zijn niet zoals hier. Sinds een paar jaar heeft de regering van Gambia voor ieder kind het basisonderwijs verplicht gesteld en gratis gemaakt op een paar voorwaarden na.

Iedereen moet een uniform dragen (prijs 150 dalasis = ca. 4 euro) en iedereen moet zelf zorgen voor een pen, potlood en schriften. Boeken zijn wel gratis.

Het gemiddeld MAANDinkomen van een Gambiaan is 800 dalasis (ca. 20 euro). Natuurlijk is het leven zelf daar niet zo duur als hier, maar wanneer je bedenkt dat een zak rijst voor een maand ook de prijs heeft van 800 dal. kun je begrijpen dat iedereen (ook kinderen) een steentje bij moeten dragen aan het vergaren van inkomen en dat er voor extra kosten voor de school maar weinig ruimte is.

Enkele schoolfeitjes op een rij. 1. Er zitten gemiddeld tussen de 50 en 65 kinderen in een klas. 2. Kinderen van alle leeftijden zitten door elkaar. Wanneer er geld is om het kind naar school te laten gaan stroomt het in, in een bepaalde klas. Officieel moet een kind vanaf 4 jaar naar school, maar er zijn veel kinderen die pas op veel latere leeftijd beginnen met school. 3. I.v.m. het enorme leerlingenaantal en de beperkte klaslokalen en leerkrachten wordt er gewerkt in 2 shifts, van 8.30 – 14.00 uur en van 14.00 tot 19.30 uur. Dit betekent dat de leerkracht 11 uur per dag les moet geven aan grote klassen. 4. Ieder kind krijgt eten op school. Omdat er voor veel kinderen bijna geen voedsel thuis is heeft de regering van Gambia een speciale regeling gemaakt dat scholen de kinderen voor 1 dal. (=2,5 cent) ieder kind eten moet verstrekken. Maar omdat veel ouders dat bedrag niet eens kunnen opbrengen verstrekt de school ook het eten aan de kinderen welke niet 1 dal. kunnen betalen. 5. De basisschool bestaat uit 3 delen, nursery school (kleuterschool), primary school (klas 1 t/m 5) en secondary school (klas 6 t/m 9). Het schooluniform is verplicht vanaf primary school.

In juli ga ik, samen met mijn twee kinderen Marjolein en Vivianne, terug naar Gambia en gaan de kinderen zelf ervaren hoe het is te vertoeven in een omgeving welke geen stroom, water of wat dan ook voor voorzieningen heeft.

Hiervoor wil ik dan ook een oproep plaatsen. Wat zoeken we? - Schoolmaterialen: pennen, potloden, schriften etc. - Donaties rechtstreeks voor deze school om de kinderen van dit dorp naar school te kunnen laten gaan.

Wat doen we er voor terug? Wij zullen persoonlijk deze spulletjes overhandigen aan het hoofd van de school. Met hem is de afspraak gemaakt dat (omdat hij de families het best kent) hij de betreffende arme families het best kan helpen om hun kinderen naar school te laten gaan. Het betreft rechtstreekse hulp.